Ako na internete zaujať ľudí, z ktorých budú vaši ideálni zákazníci

Ako na internete zaujať ľudí, z ktorých budú vaši ideálni zákazníci

Boj na virtuálnom trhovisku nie je pre padavky. Reakcie na naše internetové aktivity môžu byť skvelé aj nemilosrdné. Závisia od mnohých faktorov a občas môžu pôsobiť nepredvídateľne. Jediné, čo môže firma robiť, je skúšať a vyhodnocovať. Ale pritom vždy rozmýšľať a byť autentická. Nehrať sa na niekoho, kým nie je.

V tomto článku sa dozviete    

  • Prečo sa nepremyslená honba na návštevníkov nevypláca
  • Ako môžete na online marketing využiť humor či politiku

Prípady, keď menej návštevníkov na web stránke znamená viac

Úspešnosť marketingových a predajných kampaní na internete sa len zriedka posudzuje podľa počtu návštevníkov / klikov. Zväčša závisí od konverzie – to znamená, koľkí z týchto návštevníkov prejavili záujem o vaše služby (vyplnením formulára, žiadosťou o cenovú ponuku, stiahnutím e-booku, objednaním spravodaja) alebo priamo nakúpili vo vašom e-shope.

Čo je teda kľúčové? Aby k vám prichádzali predovšetkým ľudia, ktorí majú skutočný záujem o vaše služby. Alebo aj takto – aby vás na internete nachádzali takí, ktorých vy sami chcete za svojich zákazníkov.

Niekedy ide skutočne o množstvo – napríklad, ak potrebujete rýchlo vypredať zásoby staršieho tovaru alebo dostať do povedomia novú značku. Nie vždy je však vysoký počet návštevníkov dobrý pre váš biznis.

Príklad A – Ponúkate to, čo si nemôžete dovoliť

Bojujete o podiel na trhu s konkurenciou, ktorá ponúka výrazne nižšie ceny. Vy si vzhľadom na kvalitu materiálov (ľudí) alebo použité technológie (drahšie know-how) nemôžete dovoliť dlhodobo znížiť ceny, ale rozhodnete sa cez zľavovú akciu upútať pozornosť.

Kontaktujú vás záujemcovia, ktorých zláka nižšia cena, ale dlhodobí zákazníci z nich nebudú, pretože vaše skutočné ceny by nezaplatili. Niekoľkých možno presvedčíte vysokou kvalitou alebo iným predajným argumentom, ale vašich obchodníkov to natoľko vyťaží, že sa to vašej firme v konečnom dôsledku neoplatí. Pri službách s vysokou pridanou hodnotou a na mieru vyrábaných produktoch sa honba na hordy zákazníkov nevypláca.

Príklad B – Návštevníci očakávali niečo iné

Podobne to (ne)funguje, keď sa na vaše webové stránky dostanú ľudia s nesprávnym očakávaním. Povedzme, že cez príspevok na Facebooku – vtip z vašej oblasti, video s rozkošným zvieratkom, politickú kontroverziu – nalákate ľudí, aby lajkli vašu stránku alebo klikli na link, ktorý vedie na váš web. A čo ďalej? To závisí od toho, aké majú očakávania a ako ich vy dokážete naplniť.

Ak sa chceli ďalej zabávať alebo debatovať o politike, ale vy predávate klasickú posteľnú bielizeň, máte problém. Zrejme tušíte, čo urobí návštevník, ktorého očakávania neboli naplnené. V tom lepšom prípade z vašej stránky ihneď odíde. Môže byť však až natoľko znechutený, že si zapamätá vaše meno a už u vás nenakúpi nikdy, lebo má pocit, že ste ho raz oklamali. Nebude vás ani odporúčať. Alebo vás dokonca začne na internete ohovárať – a možno to v éteri zostane už navždy. Ako sa tomu vyhnúť?

Na marketing na internete sa dá využiť všeličo, ale...

Nečakané a zábavné príspevky na webe sa dajú výborne marketingovo využiť, ale treba presne vedieť, s akým cieľom to robíte. Napríklad ak predávate mäkké prikrývky s dizajnom zvieracej labky alebo chutnými obrázkami mačiatok a šteniatok, vtipné video o zvieratách pravdepodobne pritiahne práve vašu klientelu.

Ak ste firma, ktorá robí PR / ponúka právne či poradenské služby pre neziskové organizácie v oblasti ľudských práv alebo ochrany prírody, v takom prípade nemusí byť od veci deklarovať svoje politické zmýšľanie.

Výborný nápad, ktorý zafungoval u jedného, však nemusí fungovať u druhého. V rámci online marketingového mixu navrhnete spolu s konzultantom webové aktivity a obsah, ktoré by mali mať žiadaný efekt. Naplánujú sa na dlhšie obdobie a výsledky sa priebežne vyhodnocujú.

Odpovedzte si vždy na tieto otázky:

  • Aké máte od danej akcie na internete očakávania?
  • Čo by ideálne mali urobiť alebo pocítiť vaši návštevníci?
  • Ako to zapadá do vášho obchodného plánu?
  • Môže to podporiť alebo poškodiť povesť vašej firmy?

Ak niektorá aktivita / kampaň nemá žiadaný účinok, bola to pre váš biznis strata času a mrhanie zdrojmi. Vyhodnotenie úspešnosti je takisto spojené s viacerými faktormi, zväčša sa však najlepšie odráža od pomeru "koľko peňazí či energie ma to stálo vs. ako sa to odrazilo na mojom biznise". Nemusí to byť však úplne čierno-biele ani úplne jednoduché počty typu zisk mínus výdavok. Ak sa vám to ťažko vyhodnocuje, požiadajte o konzultáciu experta na online marketing.

Účinok sa môže prejaviť na neočakávanom mieste alebo aj neskôr, s tým treba tiež v dnešnom virtuálnom svete rátať. Najmä v dnešnej dobe, keď sa príspevky na internete šíria virálne a vo vlnách, občas aj s veľkým oneskorením. Zaujímavý článok na vašom webe môže priniesť kľúčovú referenciu, vďaka ktorej získate veľkú zákazku alebo nepríjemná kritika nahnevaného klienta môže byť využitá konkurenciou na kampaň proti vám.

S čím vám môžeme pomôcť?