Čo by sme mali chcieť od návštevníkov našich webových stránok

Čo by sme mali chcieť od návštevníkov našich webových stránok

Každá činnosť, ktorú realizujeme na webových stránkach alebo v eshope firmy má nejaký vplyv na návštevníkov a potenciálnych zákazníkov. Dôležité je čo najpresnejšie vedieť, čo ktorou aktivitou sledujeme a kedy ju budeme považovať za úspešnú. Najjednoduchšie je vyrátanie konverzie návštevníka web stránky na zákazníka.

V tomto článku sa dozviete    

  • Ako sa dá komunikovať s potenciálnymi zákazníkmi
  • Na čo slúžia rôzne typy interakcie s návštevníkmi
  • Čo určuje efektívnosť kampane na internete

Chcem, aby potenciálny zákazník urobil ten správny krok

Vždy ide o to, aby návštevník vašich stránok urobil konkrétny krok, ktorý ste si v rámci obchodnej a marketingovej stratégie vyhodnotili ako dôležitý.

  1. Úspešný obchod / okamžitý predaj:
    V eshope ide zvyčajne o ukončený nákup. Niekedy je cieľom internetovej kampane vypredanie starých zásob alebo predobjednávky na nový produkt, aby sa mohla spustiť výroba.
     
  2. Vyjadrenie záujmu:
    Inokedy (napr. pri internetovom katalógu) je žiaduce, aby záujemca vyplnil na internete objednávkový formulár, poslal žiadosť o cenovú ponuku, prípadne si vyžiadal nový katalóg, a vaši obchodníci sa už o neho postarajú. Toto väčšina firiem potrebuje priebežne počas celého roka / sezóny.
     
  3. Spätná väzba:
    Občas si firma potrebuje urobiť rýchly prieskum v konkrétnej oblasti na svojom trhu – poslúži na to anketa. Na priebežné získavanie spätnej väzby slúžia komentáre na web stránke, hodnotenia v eshope a komentáre, lajky či zdieľanie na sociálnych sieťach.
     
  4. Podpora vašej značky:
    Ak chcete okolo firmy či značky vytvoriť silnú komunitu, vytvoríte facebookovú stránku či komunitu, alebo napíšete ebook, ktorý rieši najčastejšie problémy týchto ľudí. Cez dobre napísaný ebook zadarmo sa môžete etablovať ako expert v danej oblasti, na ktorého sa budú obracať so žiadosťou o pomoc a ďalej ho odporúčať. Počet stiahnutí tohto ebooku bude pre vás v tomto prípade najdôležitejší. Aktívni príslušníci komunity budú vaši dobrovoľní ambasádori a podporovatelia vášho biznisu.
     
  5. Udržanie pozornosti:
    Skoro vždy je dobré, keď sa návštevník na vaše stránky rád vracia a užitočne na nich trávi čas. To znamená, v nadväznosti na vaše služby a produkty. Napríklad si číta odborné blogy, sťahuje technické návody, prezerá si váš katalóg, pozerá vaše videá. Čím viac, tým je pravdepodobnejšie, že vás vyhľadá, keď bude potrebovať, alebo odporučí.

Bola interakcia s návštevníkom efektívna?

To všetko môžu byť pozitívne výsledky interakcie s potenciálnymi zákazníkmi na vašich webových stránkach. Za konverziu sa bude považovať, ak návštevník urobí žiadaný krok.

Aj keď nemusí ísť v každom prípade o zrealizovaný obchod, všetky tieto aktivity tvoria obchodný a marketingový mix, ktorý rozširuje a podporuje váš biznis na internete. To znamená, že každá z nich má v internetovom marketingu svoje miesto – v tom správnom čase a určitej fáze rozvoja biznisu.

Podstatné je, prečo mal návštevník ten-ktorý krok urobiť a ako ste ho vyhodnotili. Preto si vždy zodpovedzte na tieto otázky:

  • Čo je cieľom tejto návštevníckej aktivity na internete?
  • Čo budete považovať za pozitívny výsledok a prečo?
  • Koľko to firmu stálo (čas, peniaze) a čo ste získali?

Skúste si to čo najpresnejšie vyhodnotiť. Niekedy sa dá zisk ľahko vyrátať (obrat z uskutočnených nákupov mínus celková cena kampane). Percento zákazníckej konverzie na internete sa jednoducho vypočíta z počtu zobrazení, ktorý vydelíte počtom klikov a ten počtom realizovaných nákupov.

V závislosti od trhového segmentu, ponuky, cieľovej skupiny, obdobia a iných faktorov môže byť dobrá konverzia pri internetovej kampani už 1 – 5 %. Často používané nástroje ako napríklad AdWords vám ponúkajú možnosť sledovať a vyhodnocovať konverzie podľa ukazovateľov, ktoré si nastavíte.

Sú prípady, keď sa pozitívny výsledok online aktivity / kampane tak jednoducho vyčísliť nedá. Možno je súčasťou mixu rôznych aktivít, ktoré spoločne prispeli k vyššiemu obratu, zväčšeniu zákazníckej základne alebo zlepšeniu postavenia vašej firmy či náprave povesti.

Dôležité je, aby ste si uvedomovali, ako to prispieva alebo ešte aj v budúcnosti môže prispievať k rozvoju vášho biznisu. Treba si uvedomiť, že mnohé informácie na internete ostávajú alebo sa šíria ešte dlho po ukončení danej aktivity.

Online marketingový mix na podporu pozície a predaja vašej firmy je preto najefektívnejší, keď sa plánuje na dlhšie obdobie. Dajú sa odladiť prípadné chyby a odsledovať dlhodobý efekt činností v mixe.

Ani Google pri určovaní pozície vašej firmy vo vyhľadávaní neberie do úvahy len jeden – dva faktory. Aktuálne používaný algoritmus Hummingbird (Kolibrík) sleduje vyše dvesto rôznych prvkov a podľa nich vašu web stránku zaraďuje na vyššie či nižšie pozície. Klasické SEO - optimalizácia pre internetové vyhľadávače – je len jednou časťou tohto mixu.

S čím vám môžeme pomôcť?